Giorgio & Dodo become dudes.

29 oktober 2019 - Jeffreys Bay, Zuid-Afrika

Een absolute aanrader om naar toe te gaan in Port Elizabeth is the beershack. Oké, het lijkt erop dat onze vakantie alleen om bier draait maar dit is de eerste keer dat we speciaalbier kunnen drinken! We nemen allebij een "biervlucht", vier speciaal bieren die voor ons worden uitgekozen. Jord zijn biertjes zien er goed uit, drie normale bier en één rozekleurige. Van mij smaken twee van de vier prima, de andere twee zijn net limonade met teveel prik (een dames selectie), niet helemaal mijn smaak. We bestellen onze eigen bieren en sinds ze helemaal geen IPA's hebben adviseert de ober mij een stout. Echt géén damesbier, volgens hem, want er zit 10% alcohol in. Nou.. ééntje dan! Ééntje worden er natuurlijk drie en we besluiten ook ons avondeten maar in deze tent te bestellen. Aangeschoten wandelen we over het strand terug naar huis en sluiten onze zaterdagavond af met een duik in zee.

Slapen doen we slecht want in de gedeelde kamer waar we liggen ligt een vent luid te snurken. Met een kleine kater staan we vroeg op want we hebben zojuist besloten met de "bazbus" (hop-on hop-off bus) verder langs de kust te willen reizen. De bus brengt ons een stukje verder (jeffreysbay) naar beach bums waar we welkom geheten worden door Veronica. Een vrouw met een sik, je leest het goed, met een sik! Een geitesikje, niet op haar kin maar een paar centimeter daaronder. Precies op het zachte gedeelte (wat bij oudere mensen gaat hangen) heeft veronica een klein plukje met lang (enkele centimeters) krullend haar! Heel bizar!

We beginnen onze dag bij een koffie/eet tentje 'nina's', over absolute aanraders gesproken is dit er zeker één! Heerlijk vers en verantwoord eten. Bij verreweg mijn lievelings tot nu toe!
In de middag gaan we surfen, de golven staan hoog en we moeten dieper de zee in dan gebruikelijk is voor beginners. Na een aantal keer door de golven overspoeld te zijn, belanden Jord en ik samen in een wasmachine waarbij zijn leiband om mijn nek komt te zitten. Al proestend kom ik boven en ben er eigenlijk wel klaar mee. Ook de surfleraar besluit dat het niet verantwoord is om door te gaan, we mogen de volgende dag terugkomen voor een nieuwe privé les.

De volgende dag regent het pijpenstelen, na de aanslag op mijn leven van de dag ervoor zie ik het surfen niet helemaal zitten. Jord zijn enthousiasme overtuigd me om toch te gaan en we hebben een toples! We zijn super goed (ondanks dat jord ze board toch nog een keer tegen mijn kop aankomt) en beschouwen onszelf al echte surferdudes! Buig je knieën, balansarmen vooruit en het belangrijkste, look cool dude!