Giorgio & Dodo gaan culinair (naar de klote).

4 november 2019 - Hermanus, Zuid-Afrika

In de meeste hostels hebben ze een boekenruilsysteem. Een kleine boekenkast waar je een boek kan achterlaten en een nieuwe mee kan nemen. In plett heb ik een boek gevonden wat me aanspreekt. Daar ben ik blij mee want we moeten vandaag de hele middag in de bazbus zitten. Gewapend met een tas vol snacks en mijn nieuwe boek gaan we naar Hermanus. Het boek leest heerlijk weg en de tijd vliegt voorbij.

Hermanus ligt in het wijnstreek van zuid-afrika, ons gebruikelijke biertje wordt overgeslagen en we plannen een culinaire wijntour. We worden opgehaald door een hop-on hop-off wijnbus die ons naar zes verschillende wijngaarden brengt. Je betaald een kleine prijs (3 euro) voor het proeven van vier tot zes verschillende wijnen. Bij onze eerste proeverij hebben we geluk, op zaterdag is het proeven gratis. We proberen vier verschillende soorten (je krijgt wel kleine glaasjes natuurlijk) en kijken met de medewerkers naar de rugby finale op televisie. Heel zuid-afrika is onze reis al in rep en roer vanwege de rugby en nu spelen de springboks ook nog in de finale. Dat wordt feest vanavond!

Bij de volgende stop proberen we vier wijnen gepaard met chocolade voor mij en met jam voor Jord. Genieten!
Bij de derde proeverij komen we in een echte wijnkelder. Inmiddels schiet de lol al in onze stemming en we proberen, overmoedig, wél zes verschillende soorten wijn. Tijd om wat te gaan eten! De wijnbus brengt ons naar het beste restaurant in de buurt.

Als we met een minder lege buik (want veel kregen we niet) naar buiten lopen worden we gewenkt door twee jonge gasten met rugbyshirtjes aan. De springboks hebben gewonnen en ze zijn in een jubel stemming. Pieter is duidelijk de aanvoerder van de twee en aan zijn veel te joviale houding kan je merken dat papa flink geld heeft.

Als wij met de wijnbus verder moeten besluiten zij kordaat om ons verder te vergezellen. Met hun buggy rijden ze achter ons aan naar de volgende wijngaard. Pieter loopt binnen rond alsof de tent van hem is en wuift assertief naar de medewerkers. We stappen af van de proefglaasjes en stappen over op de flessen wijn. Pieter weet precies welke de lekkerste zijn, zegt hij, en heeft al besteld voor we ergens over na kunnen denken. Prima wat ons betreft. Pieter besteld extra hapjes voor bij de wijn en wij hoeven ons geen zorgen te maken over de kosten want hij betaald.
Als ik probeer de tafel vrij te maken stoot ik mijn glas wijn om, over mijn lichte spijkerbroek, volledig in mijn schoot. De jongens grappen erom en stellen me gerust. Geeft niet joh, we zeggen wel tegen mensen dat je ongesteld ben. Fijn, Dank je, dat maakt het allemaal beter. Als onze chauffeur voor de deur staat wimpelt Pieter hem af. We hebben nog maar één stop te gaan en hij brengt ons wel verder in de buggy.
Met de wind in onze haren rijden we door de wijnvelden, tussen de bergen en een euforisch gevoel ontwaakt in ons. De laatste wijngaard is hoger gelegen en biedt een prachtig uitzicht.

Pieter rijdt terug langs onze backpackers, daarna brengen we de buggy naar huis en lopen we naar het dorp. Achteraf gezien hadden we hier afscheid moeten nemen en in het hostel moeten blijven. Maar ja, dat is achteraf. Als Jord aan het poolen is met de gasten word ik opgenomen in de Afrikaanse meidenclub. Ze drinken allemaal jagerboms en ook ik krijg elke ronde een glas in mijn handen gedrukt.

Jord en ik weten allebei niet meer precies of we gedag hebben gezegd tegen onze nieuwe vrienden of niet. We wisten in ieder geval niet de weg terug naar huis. Als ik Jord eenmaal zo ver heb om mee naar huis te gaan lopen we alle kanten op behalve de juiste.

Jord ontmoet twee daklozen mensen die zo vriendelijk zijn om ons, of eigenlijk hem, naar het hostel te brengen. Ik zie ze steeds verder weglopen en schreeuw nog kwaad dat Jord op me moet wachten. De zwervende man en zwangere vrouw brengen ons gelukkig wel de goede kant op. Ik hinkel gepikeerd naar boven terwijl Jord nog een 'fooitje' gaat pinnen. We hebben ons vanavond misschien niet culinair gedragen maar Jord ontpopt zich wel als een ware weldoener en doneert maar liefst 600 rand (35 euro) aan het toekomstige gezin.