Giorgio & Dodo in nation Rainbow

27 oktober 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Gearriveerd bij krugerInn zijn we blij dat we kunnen gaan en staan waar we willen. Boodschappen doen dus, om specifieker te zijn, bier halen! Het hostel is gelegen in Marloth park, aangrenzend aan het grootste safaripark van Zuid afrika Krugerpark. Ook in Marloth park lopen wilde dieren rond en onderweg naar de supermarkt komen we een groep giraffe tegen. Al etend van de boomblaadjes staan ze zorgeloos langs de weg terwijl auto's voorbij rijden. Het blijft een bijzonder aanzicht om zulke grote beesten te zien oversteken tijdens iets allerdaagse als boodschappen doen. We komen onderweg ook twee wilde zwijnen tegen. Wilde zwijnen schijnen onbevreesd te zijn, zelfs niet bang om een leeuw aan te vallen. Deze zien er echter vriendelijk uit, als 'pumba' met hun staart vrolijk omhoog. We lopen enthousiast met onze camera dichterbij als de grootste ons in het vizier krijgt. Het beest lijkt net zo geïnteresseerd in ons als wij in hem. We weten niet zeker of dit een goed of slecht teken is dus we maken ons vlug uit de voeten.

De eigenaresse van het hostel biedt aan om een avondtochtje met ons te maken door het park en haar krakkemikkige safariauto haalt de rit net aan. Tijdens de rit zien we weinig wilde beesten, allen aan de overkant van het hek (in krugerpark). We komen wel te weten dat de zoon van onze host de van televisie bekende boomhutbouwer in costa rica is. Een programma wat Jord blijkbaar vaak kijkt.

De volgende dag moeten we vroeg op, 4.00 s'ochtends worden we opgehaald voor een volledige safari game drive door kruger. Wij zijn als eerste en gaan achterin deze moderne safariauto zitten, twee Brazilianen volgen en als laatste een Canadese Mexicaan bij ons bekend als "stinky breath". Tijdens onze safari spotten we vier van de grote vijf, jammer genoeg geen luipaard. Naast een overvloed aan olifanten spotten we ook twee cheeatahs wat vrij bijzonder is in kruger. Tijdens de lunch drinken we met stinky breath een paar biertjes (lees twee halve liters) en voor het einde van de tour stopt onze wagen naast een gedenkplaat. Ik zit aan de andere kant van de wagen dus Jord leest voor mij hardop de Engelse tekst: "Frans de Kuijper and his dirty men were abused by warriors", de rest van het verhaal kon ik niet meer verstaan door mijn eigen geschater. Wat er precies met Frans de Kuijper en zijn THIRTY men ,who got AMBUSHED by warriors, gebeurt is zal ik op Google moeten nazoeken.

We hebben besloten ons avontuur verder door te willen zetten aan de kust en vertrekken de volgende dag richting jo-burg voor onze vlucht naar port elizabeth. We verblijven voor twee nachten in connexion backpackers vlakbij het vliegveld. In de avond willen we graag een keer uit eten, gewoon een gezellig restaurantje waar je lokaal afrikaans kan eten. Op advies van de hostelhost worden we afgezet bij een 'restaurant' waar Afrikanen vaak eten. The spur blijkt een fastfood restaurant te zijn, met nota bene een indiaan als logo. Bedankt voor deze culturele ervaring en het gezellige etentje, maar niet heus.

Om wel een beetje cultuur te kunnen proeven besluiten we de volgende dag een excursie te boeken naar een cultureel dorp waar we kennis mogen maken met vijf Afrikaanse stammen. We leren onder andere over de zulu's en een stam waarbij ze veel klakgeluiden maken. Klik Klak Klak eet bij ons een lekkere rups...en ja ook Jord proeft dit onsmakelijke zoute hapje. De excursie eindigt met een muziek en dansshow en Afrikaans diner waarbij we wel konden genieten van de heerlijke struisvogel en krokodillen stoofpot.