Fun facts

8 november 2017 - Sydney, Australië

Australiërs zijn vriendelijke mensen die dol zijn op een praatje. Het is gebruikelijk om te groeten met "G'day, how are ya?" net zoals bij ons "hey hoe isset?" Je hoeft hier niet persé op te antwoorden maar als je antwoord geeft of antwoord krijgt is het ook oprecht en kan je zomaar een half uur kletsen aan de kassa. Terwijl een rij mensen achter je ontstaat, no worries, you're okay! Want ozzies zijn een vrolijk en vriendelijk volk en iedereen is wel in voor een grapje en een lach. Ozzies zijn ook behulpzaam als het gaat om een lift geven, de wegwijzen of een slaapplaats aanbieden. Het leukste om aan toeristen te bieden is vegimite. Ze zijn trots op dé vegimite en vinden het blijkbaar hilarisch als onwetende buitenlanders dit sterke goedje proeven, om vervolgens vol walging en onbegrip hun tong aan een servetje af te vegen omdat ze de smaak er niet vanaf krijgen (haha!). Vegimite is overigens origineel gemaakt van de overblijfselen van het, voor bier gebruikte, gist.
Naast vegimite zijn ozzies dol op beetroot (rode bieten) en avocado. Gooi het op je brood, op je hamburger, gebruik het als een spread of als een dip. Ik vind het allemaal, uiteraard, héérlijk. Wat betekend dat ik vele bekkies van jullie in mijn gedachte kan zien vertrekken van walging bij het idee. Mischien worden jullie blijer van de vele keuze's aan meatpies die overal verkrijgbaar zijn of de 100 smaken chocolade. Chocolade met mint is in Australië een heilige combinatie. Alles wat met chocolade te maken heeft is er in een chocolade/mint versie. Er is sowieso een ruime keuze aan smaken. Je hebt hier niet alleen een kitkat, néé, er is ook kitkat dubble coated, extra dark, tiramisu, strawberry cheesecake en cream and cookie smaak.

Zoals je misschien al hebt gemerkt korten ozzies worden graag af (a cuppa with the poms) of plakken ze er een 'ie' aan vast (Ozzie, Maggie, Tazzie). Je zou denken dat Doowie een goede naam zou zijn in Australië, maar zoals me vriendelijk wordt vermeld, is de gemiddelde Australische man niet subtiel aangelegd. Wat inhoudt dat 'do-we" voor mannen híer hetzelfde is als een banaan voor een aap (knipoog knipoog) Duidelijk! Nee duidelijk zijn ze niet, ozzies praten graag in riedels of in puzzels. De hond heet 'china' logisch, want "a china plate is your mate".

Bij het kennismaken hoef je elkaar geen hand te geven. De woorden 'it's nice to meet you' zijn goed genoeg. Als je elkaar een beetje kent, zoen je elkaar niet gedag maar geef je elkaar een dikke knuffel (hippiestyle).Go for it, is wat ze vaak roepen als een aanmoedigende "ga je gang, pak maar of doe maar". Heaps of it, is wat ze vaak zeggen, van alles hebben ze "heaps of it". In mijn ervaring vooral voedsel, tijd en Aziaten.

Ozzies zijn dol op Europese geschiedenis en vertellen graag van welke Europese afkomst hun voorouders zijn. Eigenlijk zijn ze allen afkomstig van gevangenen. De eerste politie (coppers) eenheid in Australië bestond overigens uit de gevangenen die zich het beste gedroegen. Vandaar dat ze nog allemaal corrupt zijn (grapje).

Ozzies zijn niet bang voor hun wild life, hoezo everything in Australia tries to kill you? Bloody nonsens from the dumbass Americans. Gewoon uitkijken waar je loopt, zolang je niet op een slang gaat staan is er niks aan de hand. Wordt je wel gebeten dan kan je het beste stil op de grond gaan liggen, geen paniek, je sterft niet in een paar minuten. Je moet alléén wel écht oppassen voor de "dropbears", die zijn levensgevaarlijk en vallen uit de boom op je hoofd. Nog zo'n geintje wat ze met onnozele toeristen uithalen (bloody dumbass Americans).

Nog iets wat ze tegen Amerika hebben is American Football, wat een softies! Niks vergeleken bij Australian football, de kangoeroes tegen de kiwies dat is pas eerlijke sport. Naast het belachelijk maken van Amerikanen zijn er ook continue grappen over NieuwZeelanders. Een Australische man heeft zelfs ooit geprobeerd Nieuw-Zeeland te verkopen op e-bay (waarom ook niet?).

Ow en als laatste... wombat poep is vierkant. Kubusvormig eigenlijk, heus waar (ik heb het zelf gezien). Ik weet alleen niét hoe dit mogelijk is! Achteraf heb ik spijt dat ik de wombats niet nader op een vierkante anus heb onderzocht.