King's cross Karaoke

7 november 2017 - Sydney, Australië

De laatste paar dagen van mijn reisje breng ik door in king's cross Sydney in een partyhostel (madmonkey's). Omdat ik de eerste dag een tripje naar de blue mountains in gedachte heb, ga ik op tijd slapen. Wat ik geleerd heb van verblijven in hostels is te kijken naar: een stopcontact bij elk bed, gratis WiFi met bereik in de kamer en wat het ontbijt inhoud. Madmonkeys is het enige hostel waar ik een oprecht ontbijt krijg met eieren, fruit, yoghurt en pannenkoekjes. Glansrijk genieten!

Blue mountains blijkt een bijzondere dag te zijn met wind, zon, regen, zon, mist en onweer. De weersomstandigheden geven de blue mountains extra kracht. Wanneer de grote wolken over de bergen heen stormen en de zon op de juiste momenten door de wolken breekt en het dal verlicht met gouden zonnestralen. Is het een indrukwekkend schouwspel. Ik heb de eerste hop-on-hop-off bus gekozen, recht voor het station. De explorer, een beetje dom natuurlijk, ik zou beter moeten weten. Éérst rondkijken dan pas kopen! Nog geen 10 meter verder zijn er goedkopere bussen beschikbaar. Jammer dan, de explorer bus beschikt over grapjassen en verstrekt rood bedrukte poncho's en paraplus aan de onverschrokken passagiers.

De drie zusters is een rock formatie van drie zandsteen rotsen. Om toeristen lekker te maken wordt een aboriginal-legende vertelt. Drie zussen werden verliefd op drie mannen van een andere stam. Het was volgens de wetten toentertijd verboden buiten de stam te trouwen. Om de zussen te beschermen werden ze door een wijze veranderd in steen. Jammer genoeg overleed de wijze tijdens het gevecht tussen de stammen en kon niemand de zussen weer terug veranderen. Arme stakkers!

Deze avond besluit ik mee te doen aan het party-gedeelte van het hostel. Ik koop een fles rode wijn (je raad het al) en meng me in de commonroom waar er voorgedronken en verzameld wordt voor het vertrek naar de karaokebar. Na drie wijntjes ben ik aardig teut en wel in voor een liedje en een dansje. Nu nog stoutmoedig, merk ik, dat mensen mijn enthousiasme amuserend vinden. Dit is een kort en breekbaar moment, mij kennende, ben ik één drankje verwijderd van passief-agressieve opstandigheid. Ik neem het voortouw en stook iedereen op om mee te gaan en te gaan zingen. Een Egyptenaar heeft zijn blik inmiddels op mij gevestigd en ik kan in zijn ogen zien dat de deal in zijn hoofd al gesloten is. Verkeerd gedacht vriend, ik neem een drankje van je aan en zing een paar liedjes met je maar daar blijft het bij. Oké oké je mag me ook naar huis begeleiden want ik begin al aardig te waggelen! Teruggekomen in het hostel neem ik gauw afscheid en bereid me voor op de aankomende kater. Want die gaat zeker komen.

Jahoor daar is díe dan, dé kater, goedemorgen!  Behoorlijk brak schuif ik zo snel mogelijk een stevig ontbijt en drie koffie naar binnen. Meer een cornflakes in cappuccino dan een ontbijt. Snel terug naar bed! S'middags weer helemaal bijgekomen ga ik nog éénmaal op pad naar Darling harbour. Helaas gaan de walvistochten niet door vanwege de stevige wind op zee. Dan maar genieten van alle opgedofte mensen in de haven. Iedereen is namelijk fancy gekleed in prachtige pakken en jurken met deftige dassen en hoeden. Overal klinkt muziek en vrolijk geroezemoes. The melbournecup is vandaag! Een paardenrace van 5 minuten waar heel Australië een uitje van maakt. Een goede reden om op te tutten én om te gokken want daar zijn ozzies dol op.