Defqon.1 Down Under

17 september 2017 - Sydney, Australië

Na een kleine preparty on the rooftop van het hostel, is het dan eindelijk zo ver. DEFQON.1 AUSTRALIË en wat ben ik blij dat de partybus al geregeld was, want het is nog ruim een uur rijden vanaf Sydney central. Bij binnenkomst loop je langs een lang pad met aan weerszijde politie waarvan meerdere met honden die tegen de richting in, tussen de mensen door, het pad op en af lopen. Best wel intimiderend, het schijnt één van de best beveiligde feesten hier te zijn. Er loopt ook overal politie op het terrein, weinig beveiliging. Fouilleren doen ze dan ook praktisch niet, wat de groep Nederlanders maar al te goed uitkomt. Het olympisch stadion is omgebouwd tot feestterrein ter grootte van Harmony. De mainstage is de ultraviolet stage van defqon NL 2017 en de blue is eigenlijk de blue/black.

De hele groep met Nederlanders is net één grote familie, super gezellig. Allemaal in het oranje gekleed dus makkelijk te herkennen tussen de vele Aziaten (Sydney zit trouwens sowieso vol met Aziaten). Het voelde ook een béétje V.I.P. als de dj's naar de grote vlek oranje wezen en dan een Nederlands nummer voor ons draaide "1...2... stampen!".

Drankjes krijg je in een blikje en je kan kiezen uit een hele lijst met soorten bier. Je betaald hier 1 euro 75 voor een muntje, maar het goedkoopste biertje is dan ook 3 muntjes (+een half muntje borg van het blikje). Als je een blikje inlevert, met een maximum van 4 blikjes, krijg je een half muntje per blikje tegoed. Ofwel mijn eerste biertje kostte 5 euro 25, daarna nog maar 1 euro 75. Zat blikjes om te rapen op de grond, waar je dan ook weer muntjes tegen kwam (bonus).
M nemen de Nederlanders hier in capsules en kosten per capsule ongeveer 25 euro. Vier mengen ze met water en laten ze in een stuk krant trekken. Die krant kan je dan scheuren en op je tong leggen.

Bij de foodcorner kan je sushi en pies halen. Pies zijn een soort pasteitjes en staan nog op mijn lijstje met "must-eat-in-australia". Alleen niet op een feest, ik neem gewoon de 'hot chips', een patatje dus, zonder majo want ze hebben alleen ketchup, bbqsaus en mosterd.

Op de main sluiten ze af met vuurwerk en dan gaan de andere stages nog een uurtje door. Best handig eigenlijk want dan verspreid de mensen massa zich weer en gaan er alvast een aantal naar huis. Ze hebben hier trouwens geen lockers alleen een 'cloakroom' wat gewoon een ordinaire gardarobe à la een wapenfeest is. Niet heel veilig dus, gelukkig had ik mijn hippe heuptasje meegenomen. Die ik eenmaal thuis aangekomen wel even mag schoon poetsen. Dit was namelijk het meest stoffige feest wat ik ooit heb meegemaakt. Iedereen is zwart, van top tot teen onder het zand.

1. Chris:
    17 september 2017
    supper leuk om je verhalen te lezen en dat je naar defqone bent gegaan :)
  2. Hans:
    18 september 2017
    Do je hebt blijkbaar een prima tijd gehad, kijk uit naar nog meer verhalen. Gr Hans sr
  3. Caroline:
    18 september 2017
    Hoi, Do. Super leuk om je verhalen te lezen. Ik heb mij ook maar aangesloten bij de rij volgers :) Iemand moet toch een beetje de censuur op zich nemen he :) Gr. Caroline.
  4. Selma:
    19 september 2017
    Heel tof!!! Op naar nog veel meer avontuur!