Magnificent Maggie Mysteries (wwoof 4)

15 oktober 2017 - Magnetic Island, Australië

Op zijn ontdekkingsreis in 1770 zeilde Kapitein Cook langs de oost kust van Australië. Hij voer zijn schip langs een fraai eiland richting het noorden toen zijn kompas strapatsen begon te vertonen. Hij vermoedde dat het eiland dit fenomeen veroorzaakte en bedacht dat zijn kompas werd verstoord door een magnetische invloed van het eiland. Magnetic island dankt zijn naam aan deze mysterieuze ontdekking. Sindsdien is het eiland vele malen met verscheidende instrumenten onderzocht maar is er geen magnetisch effect aangetroffen. Toch is het eiland omsingeld met scheepswrakken. Zowel dicht bij de kust (te zien bij eb), als verder van het eiland te bezichtigen met duikexcursies. Ook is het vreemd (verdacht zelfs) dat op het gehele eiland geen kompas te verkrijgen is (geloof me, ik heb gezocht).

Over het hele eiland ben ik geweest, want ik had het geluk dat ik de auto van Jeremy en Moira (host #4) mocht gebruiken. Wat een dankbare en gastvrije mensen. Mijn wwoof taken bestonden voornamelijk uit het gezelschap houden van oma (Jennifer) en het lopen met Wallace en Schmoo (de honden). Wandelen over het strand van dit tropische eiland was al geen straf maar wijntjes of G&Ttjes drinken met granny Jenny is gewoon boffen.

Mijn hosts houden wel van een feestje en ik wordt meegenomen naar een 70ties party, badminton borrels en een picknick op picnic bay. In mijn vrije tijd zwem ik het liefste in hun zwembad of cruise ik over het eiland. Tijdens mijn wandeltocht naar the Forts spot ik vele koala's (eindelijk!) en weet ik zelfs in een boom te klimmen voor een koala-selfie.
The forts is een wandelroute naar het hoogste punt van het eiland. Hier bevinden zich verschillende forten en infrastructuur, overgebleven uit de tweede wereldoorlog. Gebouwd om Townsville te beschermen tegen een aanval van de Japanners. De militairen hadden op deze plek goed overzicht om vijanden te signaleren. Ofwel dit is dé plek voor het beste uitzicht over het eiland!

Op mijn terug weg herinner ik me dat rond het avonduur, het mogelijkheid is om rock wallaby's te voeren. Ik stop bij een klein winkeltje in arcadia waar ze me een wortel en zoete aardappel (alvast voorgesneden) verkopen. De verkoper wijst me de juiste weg en op het puntje van het eiland vind ik de rotsen waar de wallaby's tevoorschijn komen om uit de handen van enthousiaste toeristen te eten. Een beetje in scène gezet, want de voerkorrels liggen al verspreid om de wallaby's te lokken, maar alsnog super leuk om te doen. Met hun grote kraalogen lonken de wallaby's naar de plastic tas in je handen en met hun vliegensvlugge kleine handjes ontdoen ze je maar al te graag van je boodschappen.

Maggie is een eiland uit een sprookjesboek geslopen. In mijn gedachte zou het Robinson Crusoe eiland of het 'lord of the flies' eiland er zo uitgezien hebben. Je zou spontaan opzoek gaan naar een verborgen schat! Witte stranden met prachtige baaien. Overal groeien mangobomen en palmbomen met kokosnoten. Je ziet hier vooral de bekende witte kaketoe met gele kuif en een vogel die ik het beste kan beschrijven als een kleine versie van de krullenvaar uit pluk van de pettenflat. Inwaarts vanaf het strand wordt het eiland steeds groener, een tropisch bos onderbroken door stapels van stenen.

Het eiland bevindt zich midden in het great barrier reef gedeelte van de koraalzee. Een ultieme kans om deel te nemen aan een snorkelexcursie. De leuke jongens van Adrenaline dive halen de deelnemers op in Townsville en op Maggie en nemen ons mee naar een mooi gedeelte van het reef. Waar we kunnen snorkelen of duiken en verwend worden met hapjes en drankjes. Het reef is groots en indrukwekkend! In eerste instantie ben ik een beetje terughoudend om dichtbij te komen, bang om het kwetsbare reef te beschadigen. Het reef is niet zoals verwacht. Het is vooral geelig of oker gekleurd met hier en daar wat paars of blauw (ik had meer kleuren verwacht). De vissen waren daarentegen wel in de meest onverwachte bijzondere kleuren te bewonderen.

1. Gijsbert:
    15 oktober 2017
    Mooie verhalen Doowy. Strapatsen past meer bij mijn leeftijd en wat zijn G&Ttjes. Heel veel plezier nog en geniet met volle teugen (bier, wijn G&Ttjes???).
  2. Donandra van Beek:
    15 oktober 2017
    Haha ja precies strapatsen, een beetje uit kapitein cook zijn tijd! Een G&T is natuurlijk een gin en tonic, super hip!